Pura Vida! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu Pura Vida! - Reisverslag uit Liberia, Costa Rica van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu

Pura Vida!

Blijf op de hoogte en volg Hugo & Leonie

30 September 2012 | Costa Rica, Liberia

Net over de grens, weer terug in Costa Rica, bezoeken we een bananenplantage. Met een rails worden de bananen naar de fabriek getrokken, vervolgens gaan de blauwe plastic zakken (ter bescherming voor ongedierte en bespuiten hiertegen) eraf, de zakken worden gerecycled. De bananen worden van de steel gesneden (de stelen worden gerecycled tot papier), gewassen, gecontroleerd, gesorteerden en voorzien van juiste stickers ingepakt in plastic zakken en/of dozen.

We rijden verder naar onze bestemming, Sarapique. Onderweg lunchen we bij 'Cafe Ellis'. Het hotel 'La Isla' wordt gerund door de Belgische Jean Pierre, zijn familie en hond Scott (die eekhoorntjes kan spotten). Het ligt in de bossen/natuurgebied en heeft een zwembad en vijver, in de vijver zwemt een kaaiman. Wij slapen in 'het kapelleke' een torentje met een grote kamer, balkonnetje en kingsize bed. De volgende ochtend worden we al vroeg gewekt door de brulapen. Wat een leuke wekker. Vandaag rijden we naar 'La Fortuna'maar niet voordat we geraft hebben op de 'Rio de Sarapique'. Met ons 3tjes en 6 andere NLse jongeren gaan we in onze rubberboot met helm, reddingsvest en peddel de rivier op. Eerst wat onwennig maar al snel konden we genieten van de wilde stukken water met een verfrissende plens in je gezicht en van de rustige stukken van de natuur een het heerlijke zonnetje. Een fotograaf heeft vanaf de kant foto's gemaakt. Bij het eindpunt konden we droge kleding aantrekken en een verse ananas proeven. De rest van de groep had een canopytoer/wandeling gemaakt en wachtte ons op voor de lunch. Aangekomen in 'La Fortuna' hebben we mooie lodges aan de voet van de vulkaan 'Arenal'. De volgende ochtend vertrekken we naar 'Cano Negro' voor een hele dag op de boot over de 'Rio Frio' we zien kaaimannen, vleermuizen, brulapen, kapucijnapen, schildpadden, hagedissen en nog veel meer. Onderweg naar het hotel onze schone was ophalen en lekker het zwembad en de jaccuzzi ingedoken met uitzicht op de vulkaan. De volgende ochtend bezoeken we het NP van La Fortuna waar we een wandeling maken in het regenwoud over hangbruggen en langs een waterval. We hebben brulapen gezien (en gehoord), een heleboel vogels, grote blauwe vlinders en 2 soorten slangen, een soort adder en een wenkbrauw(?)slang. Ook de slingerapen hebben we vandaag gezien. Na de wandeling frissen we ons wat op en beginnen we aan de reis naar Liberia, de hoofdstad van de provincie Guanacaste. Het was een weg met veel bochten en bultje op bultje af, ik was niet de enige die misselijk werd. Gelukkig ging alles goed en zijn we maar veel gaan slapen. De volgende ochtend zijn we weer vroeg gewekt, nu door gezellig kletsende papegaaitjes (opnieuw geen verkeerde wekker).We maken een mooie en leuke wandeling door het NP van 'Rincon de la Vieja'. We moesten klauteren en klimmen over stenen, wortels en riviertjes, omhoog en weer omlaag over zand, klei en modder. Hoe verder we liepen hoe stiller iedereen werd. Het was een vernieuwende maar mooie en leuke wandeling. Vooral het laatste stuk zagen we duidelijk de vulkanische activiteit! Dit verhoogde activiteit de laatste tijd mochten we niet naar de krater maar er waren heetwaterbronnen waar het water kookte, je de stoom zag en de zwavel rook. De grond onder je voeten werd letterlijk heet, je kon dit voelen aan de hete stenen. Ook waren er hete modderpoelen en een kleine moddervulkaan. Je zag bij een open stuk in de wandeling de stoom uit de bossen omhoog komen. Bij de borrelende modderpoel zagen we kapucijnapen heel dichtbij! In de verte hoorden we 2 toekans. Terug in het hotel hebben we na een lekkere lunch bij de zwembadbar de middag doorgebracht in de Spa dat langs een rivier was aangelegd. Na de sauna hebben we ons ingesmeerd met vulkanische modder/klei en verder in de natuurlijke bronnen gelegen (verschillende temperaturen, van heel het tot koud). Die avond zijn we gezellig uit eten geweest in Liberia.

Op naar Nicaragua!

• 08 Oktober 2012 - 16:19

Jan En Tonia:

Nou lieve kinderen ...vervelen is er niet bij en idd wat een leuke wekkers ;-). Jullie halen alles uit deze reis wat er uit te halen valt.....wij genieten lekker met jullie mee. Geniet nog verder en we wachten al met smart op het volgende verhaal. Dikke kus van ons voor jullie XXX

• 09 Oktober 2012 - 18:19

Bea Delver:

Hai Leonie en Hugo,

Geweldig! Als ik dit lees dan heb ik zin om ook weer naar Costa Rica te gaan......dus ik ben lichtelijk jaloers. En wat doen jullie mee aan leuke activiteiten....Raften, dat heb ik wel eens gedaan, maar niet in Costa Rica. En ja, die brulapen kunnen brullen haha. Ik hoop dat jullie nog flink genieten van Samara
    en het strand.... Rust goed uit en dan hoor ik de verhalen wel weer in Nederland.
    Pura Vida, Bea (collega Estro)