De eerste dagen in Costa Rica - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Costa Rica - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Costa Rica

Blijf op de hoogte en volg Hugo & Leonie

24 September 2012 | Costa Rica, Puerto Viejo

Dag 1 San Jose
Na een reis van ruim 24 uur zijn we aangekomen in San Jose. Een aangename warme temperatuur komt ons tegemoet als we met onze backpacks de luchthaven verlaten. Onze gids, Vincent, wacht ons op en de chauffeur (Alexis) neemt onze tassen over. Na een welkomstdrankje gaan we naar onze kamer om na een douche lekker te slapen (half 12 lokale tijd, half 8 NLse tijd).

Dag 2 Irazú vulkaan - Turrialba
Vroeg, heel vroeg werden we na een paar uurtjes heerlijk geslapen wakker. Even onwennig 'oja de vakantie is begonnen!' Het is nog donker buiten en de klok geeft 4 uur aan, dan toch nog maar eens omdraaien. Om 5 uur is het nog donker maar zingen de vogeltjes buiten een nieuwe dag tegemoet. Om 6 uur is het licht en klaarwakker gaan we uit bed. Gek idee dat het in NL al 2 uur 's middag is en wij net ons bed uitkomen. Na een ontbijtje (met oa. rijst met bonen en verse ananas, meloen en papaja) vertrekken we eerst naar de l'ecole turistic voor een kopje koffie en ons ecologische hervulbare waterflesje. Fox heeft deze ontwikkeld om bij te dragen aan de besparing op al het plastic. Het kraanwater in costa rica is prima te drinken (panama en nicaragua niet maar op bijna alle hotels staan ook watertanks). Een mevrouw vertelde ons over costa rica, het land, de natuur, geschiedenis, cultuur, regering. Costa rica is erg milieu bewust, ze scheiden bijvoorbeeld het afval in 16 categorieën. Ook de hotels werken hieraan mee en zetten projecten op en kunnen max. 5 blaadjes krijgen (ipv sterren), hoe meer duurzamer. Ons 2e hotel in de heuvels onder de Turrialba heeft een aantal van deze blaadjes. Ze vangen regenwater op, hebben overal spaarlampen, scheiden het afval en verbouwen hun eigen, biologische groenten en fruit!
Op weg van San José naar Turrialba zijn we verder naar de krater van de Irazú gegaan. Met een lange broek en vest aan (best fris helemaal daarboven) liepen we door een oude krater en keken we uit op de huidige krater. De lava heeft zijn sporen achtergelaten in de stenen en we liepen in het zwarte zand. Het gebied is erg vruchtbaar en groen begroeid, een felgroen/blauw meer zagen we in de krater. wanneer het water geel wordt moet je oppassen, de vulkaan wordt dan weer actiever. De Irazú slaapt momenteel, het 'tweelingzusje' de Turrialba is echter sinds kort weer actief en deze kunnen we dan ook niet bezoeken. Het water in de krater staat en stuk lager dan normaal, het water is verplaatst naar de Turrialba. De kraters zijn met elkaar verbonden. Ooit moet het een gigantische vulkaan geweest zijn, ze liggen hemelsbreed 30km uit elkaar.

Dag 3 en 4 Puerto Viego
Al vroeg vertrekken we weer, op naar de Carbonische kust! Onderweg stoppen we bij koffieplanten en laat Vincent zien waar de koffiebonen vandaan komen. Het zijn rode vruchtjes waar de koffiebonen in groeien, is vier fasen worden ze handmatig geplukt, erg tijdsintensief. Ik (Leonie) voelde wat prikken op mijn voet en zag allemaal mieren ieh al snel jeukende (brandnetel) bultjes op mijn voet. Terug in de bus spul voor na de beet erop wat lekker koelde en het trok snel weer weg. Na een paar uur rijden zijn we gestopt voor iets drinken met gebak want Marga is vandaag jarig. Hierna in de tuin van restaurant 'Ellis' rond gaan lopen. Nog geen gifkikkertjes gezien maar wel kolibries, gekko s, bananenbomen, papaja s, pepertjes en mooie bloemen. Na een lunch in een Carribisch dorpje (bord vol nachos). Na de lunch het laatste stukje naar ons hotel, we zien voor het eerst de zee en rijden hier een heel stuk langs. We zitten (volgens Vincent primitief) in een supermooi hotel pal aan de zee met een zwart strand! Hotel Perla Negra, de zwarte parel. De kamers zijn erg grote (2x 2pers. en 1x 1pers.) en achter de 'prachtige' gordijnen (match met sprei op bed) zitten overal horretjes voor. Ondanks dat zitten er toch wat beestjes op de kamer, sprinkhanen hielden Mariëlle de eerste nacht wakker en de 2e avond kregen wij visite van jawel, een vleermuis die als een gek rondjes ging vliegen. De man van de receptie had m snel gevangen met eengiga vliegenmepper, dat had hij vaker gedaan! De vleermuis leefde gelukkig nog wel zodat we lekker konden gaan slapen. Al had de vleermuis wat onaangename geurtjes achtergelaten....
Zaterdag hebben we het NP bij Cahuita bezocht, we zijn naar het eindpunt een terug gelopen (7 km) door de jungle langs de zee. We zagen direct al de christushagedis! En verder een kleine alligator,gekkos, vogels, vlinders, vleermuizen, krabben, wasbeertjes, grote zijdespinnen en ook kapucijnapen, brulapen, een specht én gele slang. S avonds terug in het hotel (na een duik in het zwembad) pakken we onze spullen voor de komende dagen in Panama waar we van zondag tot woensdag op Bocas del Toto verblijven.

Die nacht horen we niet alleen de wilde zee maar ook de regen (en onweer) die echt met bakken uit de lucht komt.
Gelukkig lekker droog in bed luisteren naar het getik van de 1e regenbui op het dak.

Op naar de zon in Panama!

• 24 September 2012 - 16:24

Jan En Tonia:

Lieve kinderen, wat een leuk verhaal heb je daar weer geschreven en Leonie volgens mij is Costa rica helemaal jou land wat het milieu aan gaat. Het is daar toch helemaal anders dan hier in Nederland hoewel het nu ook warm en rerg nat is! Hoe gaat het met de spinnen .... geen paniek aanval van 1 van jullie. Geniet lekker verder van dit "groene" land en ook van Panama!!!! Horen weer gauw van jullie Liefs en XXX Jan en Tonia

• 25 September 2012 - 19:20

Dennis:

Heey reizigers!

Hier een berichtje vanuit jullie eigen huis ;) Leonie je bent de nieuwe Floortje Dessing! Leuke reisrapportage! Het enorme tijdverschil went vanzelf wel, maar het is wel grappig als je er zo bij stilstaat niewaar? Wat gaaf dat jullie op een vulkaan hebben gestaan (en gelukkig was ie dan niet actief hehe)! Ben zeer benieuwd naar foto's *hint hint*. Zo te horen hebben jullie het dus mooi luxe gehad in jullie eerste hotels, houd deze standaard aan gedurende de reis? ;) En dan ook nog die verdraaide Doppers mee haha ik moest even smakelijk lachen hier op de bank, ook omringd door beestjes maar dan net even anders. Ik lees dat jullie een goed contact maken met de flora en fauna hehe ach ze zijn banger voor jullie dan andersom moet je maar denken. Gelukkig zijn jullie ook O-VER-AL op voorbereidt! Leuk avontuur! Afgelopen zondag heeft het hier ook keihard geregend dus we leven een beetje met jullie mee hier (no worries, het gedichte gat in het plafond van de studie zit nog steeds dicht Hugo, je pc is nog droog). Ben benieuwd naar het volgende verhaal en veel plezier in Panama!

Liefs Dennis en de kinderboerderij

• 27 September 2012 - 09:23

Nienke:

Dag lieve mensen,

Wat een avonturen al! Ik ben heel blij om wat van jullie te horen, goed om te weten dat jullie veilig zijn! En zijn jullie inmiddels gewend aan het tijdsverschil? En gewend aan het vakantie gevoel?
    Het klinkt wel heel gaaf allemaal wat je geschreven hebt Leo.. echt op avontuur.
    Ik ben zeer benieuwd naar de foto's van de kapucijnapen.. ik krijg daar toch een vreemd beeld bij.. ik ga het zo even googelen.. Aoh ze lijken op meneer Nilson van Pipi. (=
    En die vleermuis in jullie kamer =O Is er filmmateriaal? YOUTUBE!! nee grapje, dat lijkt me wel heel eng :P brr
    Kan niet wachten op alle nieuwe avonturen!
    Geniet er maar lekker van, heel veel plezier samen!!!

Liefs Nienke, maar een paar meter weg van Dennis en de kinderboerderij

• 27 September 2012 - 09:23

Nienke:

Dag lieve mensen,

Kan niet wachten op alle nieuwe avonturen!
    Geniet er maar lekker van, heel veel plezier samen!!!

Liefs Nienke, maar een paar meter weg van Dennis en de kinderboerderij