Zon zee en strand in Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu Zon zee en strand in Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu

Zon zee en strand in Panama

Blijf op de hoogte en volg Hugo & Leonie

26 September 2012 | Panama, Bocas del Toro

Onze bagage voor de paar dagen mini vakantie naar Panama in een backpack gepakt brengt Alexis ons met de bus tot de grens. Hier bepakken we ons, halen een stempel Costa Rica uit en lopen we via en oude spoorbrug (uitkijken waar je loopt, vol gaten) de grens naar Panama over. Hier duurde het even voor we allemaal een stempel hadden en daarna een sticker om Panama in te mogen. Gelukkig waren we vroeg en stonden we aan de goede kant van de rij, de rij werd steeds langer. De klok gaat een uurtje verder, in Panama is het tijdsverschil 7 uur met NL. Met taxi's rijden we in ca 40 min naar de zee en gaan vanaf hier met de watertaxi naar Bocas del Toro.

Na een lunch en wandeling door het centrum hebben we onze zwemspullen gepakt en een taxi genomen naar 'Bluf beach', zo'n 7km van ons hotel. Op een gegeven moment stopt de weg, we waren er nog niet, de taxi reed nog een paar km door over en zandweg en af en toe door het water. Aangekomen op 'Bluf beach' blijkt het een verlaten strand, het restaurantje is niet meer. We vragen de taxichauffeur ons weer op te halen om 6 uur. Het blijkt een prachtig strand, wit zand, palmbomen, paar mini hutjes en flinke golven. Blijkbaar worden hier WK surfen gehouden en zijn dit maar kleine golfjes... Na een paar uurtjes zwemmen en zonnen zien we onze taxichauffeur nog niet verschijnen. Om 10 over 6 besluiten we te gaan lopen richting de bewoonde wereld aangezien het snel donker dreigt te worden. Op het zandpad komen we toch onze chauffeur tegen! Een vriend rijd mee terug in het bakkie met een fietsje. Het zeewater staat al een stuk hoger wanneer de taxi er door rijdt. De taxi chauffeur is lekker aan het kletsen en proeft een dropje. Hij at het raar maar vond het wel lekker zei hij. In het hotel lekker gedouched en al het zand weggespoeld en 's avonds gegeten bij 'Rum Runner' met NLse eigenaren en indonesische specialiteit. En heerlijke bananensmoothies!

De volgende ochtend zijn we na het ontbijt met Mariëlle meegelopen naar de duikschool. Op grote balkon hebben we het 1e reisverslag geplaatst en helaas begon het te regenen... Vincent had een watertaxi geregeld naar 'Sea Star beach', een mooi standje met restaurantjes, en ook dat Mariëlle na het duiken opgehaald zou worden. De regen leek minder te worden dus we zijn vol goede moed op de boot gestapt. Helaas heeft het tot later in de middag geregend. Daar zit je op een tropisch eilandje in de regen onder een zo goed als waterdicht zeil. Na 2 uur jokeren hebben we maar uitgekeken naar de boot van Mariëlle. De lunch bestond uit garnalen of kreeft, wij waren als laatste en de garnalen waren op, er was nog wel wat gefrituurde banaan. Aan het einde van de middag hebben we nog wel dolfijnen langs zien zwemmen! Dat maakte de dag weer beter! Via een omweg naar het 'Vogeleiland' zijn we teruggevaren door een wilde zee naar ons hotel. Op het vogeleiland komen geen mensen, de vogels kunnen hier rustig broeden. Er komen veel vogels voor, waaronder de Tropical bird, deze vogel komt alleen in dit gebied voor. In het hotel douchen, droge kleding aan en na het eten aan het water (met toetje brownie met ijs) hebben we rum, cola, ice tea en bekertjes gekocht. Vroeger waren er veel piraten in dit gebied dus we moesten wel even de rum proeven die zij zo lekker vonden :) De volgende ochtend was het weer een lekker weertje, wel wat bewolkt maar achteraf maar goed ook anders waren we levend verbrand na een hele dag op de boot. De gids vertelde over de eilandengroep en hoe de eilandjes aan hun namen zijn gekomen (veel vernoemd naar Christopher Colombus). Door de mooie mangroves vol sponzen, koraal,oesters, zeesterren, -egels, -komkommers, krabbetjes en vissen zijn we naar 'Dolphin Bay'' gevaren. Al snel zien we de eerste vinnetjes verschijnen! En moeder en haar baby en nog veel meer! Ze zwemmen en spelen een beetje tussen de boten door. Na een tijdje komen er meer boten en besluiten we verder te varen. We leggen aan bij een restaurantje op het water (in de verte zien we de Expeditie Robinson eilanden van een paar jaar geleden in Panama liggen) en kunnen hier ook mooi snorkelen. Na de lunch varen we naar ' 'marine park' en worden achterin een bakkie naar 'Red Frog Beach' gebracht. Kleine rode gifkikkertjes leven hier en al snel heeft de gids (met een geoefend oog) er een gevonden. Helaas geeft de accu van de onderwatercamera het op maar kon nog snel 1 foto maken. Niet meer van het mooie strand waar we nog konden wandelen, zwemmen, naar een uitkijkpunt op de zee en iets drinken. Onze laatste avond in Panama vinden we een gezellig restaurant (/duikschool) aan de zee waar er meer vega keus is dan vlees of vis! Feest voor mij :) en ze hebben lekkere fruitsmoothies! De volgende ochtend is er geen stroom en water gelukkig is het licht als we onze tassen weer pakken en naar de watertaxi vertrekken, op naar Costa Rica!

Jan En Tonia:

Hoi lieve kinderen . Wat een heerlijk verslag heb je er weer van gemaakt. Klinkt allemaal super en ondanks een dagje regen in de tropen laten jullie je niet gek maken en blijf je genieten van dat heerlijke land. Zo fijn te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet deze laatste week nog. Wij zijn al aan het aftellen XXX Jan & Tonia

• 05 Oktober 2012 - 06:03

Jan En Tonia:

Sorry 3 x hetzelfde berichtje ;-) Leek net of het niet lukte dusss 3x gedrukt op enter. Ach nou hebben jullie alle 3 1 :-)