Op safari in het Krugerpark! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu Op safari in het Krugerpark! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu

Op safari in het Krugerpark!

Door: Hugo & Leonie

Blijf op de hoogte en volg Hugo & Leonie

17 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Van Hluhluwe gingen we richting Ezulwini Valley (Swaziland). Met een slechte internet verbinding is het uiteindelijk toch gelukt om (2x) een verhaaltje te plaatsen.

Hennie vertelde ons dat in Swaziland het hoogste percentage HIV heeft. 33% van de bevolking is hiermee besmet. Ze zijn hier nu actief met veldtochten, overal zijn gratis condooms te verkrijgen en langs de wegen hangen borden.

14/10/2010 Swaziland - Hazyview
De ochtend in Swaziland regende en onweerde het. Na het ontbijt vetrokken we om kwart over 7 in de bus. We stopten bij een glasfabriek, hier konden we kijken hoe ze alles maakten, ze hadden glazen, vazen, beeldjes... noem maar op. Na een tocht door Swaziland kwamen we uiteindelijk weer bij de Zuid-Afrikaanse grens. Hier moesten we weer in de rij om een stempeltje te halen en het land weer in te mogen. Bij de grens is een Swazi Cultuur dorpje waar we een rondleiding kregen en hebben gelunched. Voor de lunch kregen we ook nog een voorstelling van de 'bewoners' met dans en muziek. Hugo heeft een cd gekocht dus jullie kunnen het thuis allemaal nog horen.

Al snel kwamen we bij de ingang van het Krugerpark, het begon al goed. Nog voor we met de bus naar binnen reden konden we nog even naar het toilet. Hier was vlakbij een brug vanwaar we krokodillen zagen! Ik ging nog even naar het toilet en toen ik weer naar buiten kwam stond er een knobbelvarkie voor mijn pad. In de touringcar (haha) door het Krugerpark (wel over het asvalt) op naar Hazyview waar ons hotel was. Onderweg hebben we veel dieren gezien!! Waaronder: een olifant boem naast de bus, we schrokken er zelf van, een cheetah (zeldzaam) die wel een kwartier meeliep en een neushoorn met een jong op de weg. Het jong schrok op een gegeven moment van de bus en toen viel de moeder de bus bijna aan, dat was wel even spannend maar wel heel mooi!

15/10/2010 Krugerpark
Om 04:45 werden we gewekt en om half 6 zijn we vertrokken naar het Krugerpark. Hier gingen we in 2 groepen in terreinwagens met een gids (onze heet Jens) het park in.
Gelijk in het begin lag er een hyena langs de weg, volgens Jens had ze ergens in de buurt haar jongen verstopt en hield de wacht. We zagen veel vliegende bananas, een karkas van een knobbelvarken en een van een sprinkbokkie (in een boom!). Ook zagen we een stuk of 10 gieren in een boom, Jens vertelde dat hier een groot dood beest moest liggen, een olifant of buffel, we konden het niet zien. Een stukje verder in het lange gele gras spotte hij een leeuw! Via de walkietalkie gaf hij het door aan de andere gidsen en al snel kwamen er meer auto's aan en gingen we verder. Bij de stop voor het ontbijt (we hadden allemaal een ontbijtpakket meegekregen) keken we uit over een rivier. En wat zagen we, een nijlpaard en haar jong! (en een krokodil in de verte).
Het weer zat helaas niet zo mee vandaag, het was gelukkig wel droog maar er was veel wind en het was koud. Jens vertelde dat het zo koud was als de koudste dag van de Afrikaanse winter. Maar hierdoor hadden we wel het geluk een luipaard te zien! Als het warm is liggen ze overdag te luieren en zie je ze bijna niet, 1x per 2 weken vertelde hij. Nadat we 4 dieren van de Big Five gezien hadden gingen we maar op zoek naar zebra's. Geen zebra's maar wel een luipaard! We hebben hem een tijdje gevolgd en de hele weg stond vol met auto's en terreinwagens. Het was een leuke dag, veel gezien en veel geleerd. Hopelijk zijn de foto's mooi geworden!

16/10/2010 Panoramaroute
Vandaag reden we de Panoramaroute van Hazyview naar Johannesburg. We zijn gestopt bij 'Gods Window', 'Bourke's Luck' en bij 'de drie Rondawels' dit was bij de Blyde Rivier Canyon. Je kon hier heel mooi uitkijken!

We zitten nu in een resort in een buitenwijk van Johannesburg. Een deel van de groep is vandaag op excursie naar een township, museum en weeshuis. Wij zijn met een paar andere lekker in het hotel gebleven. Het zonnetje schijnt en het is nu zo'n 24 graden. We gaan zo lunchen en dan nog even lekker zwemmen en van het zonnetje genieten. En dan om 6 uur gaan we op weg naar de luchthaven. Om 23:55 vliegen we dan weer naar Nederland.

Kuuus Hugo & Leonie

• 17 Oktober 2010 - 10:19

Theo En Trijntje:

Hoi reizigers,
    Wat een belevenis, al die mooie dieren, wel wat anders dan die koeien hier in de wei
    ;-)
    Vandaag Gerhardus Processie, we missen jou dus wel, papa gaat nu er naar toe....net als Tonia en Jan....hahaha
    We zijn erg benieuwd naar de foto's..en blij dat jullie morgen weer thuis zijn....
    lieve knuffies,
    papa & mama

• 17 Oktober 2010 - 11:38

Jan En Tonia:

Lieve vakantiegangers (ja nu nog wel!) Wat een geweldige ervaring weer en wat kunnen we ons verhugen op het vreugdedansje van Hugo (HaHaHa) We hebben op internet gezien wat de panoramaroute en god's window inhoud HEEEL BIJZONDER!!! Wense jullie goede terugreis en we zien je op schiphol.
    dikke KUS van ons XXXXXX