Eindelijk een berichtje van ons! - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu Eindelijk een berichtje van ons! - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu

Eindelijk een berichtje van ons!

Door: Hugo & Leonie

Blijf op de hoogte en volg Hugo & Leonie

13 Oktober 2010 | Swaziland, Ezulwini

Sinds vorige week hebben we geen gelegenheid meer gehad om op internet te kunnen. Dus helaas konden we niet laten weten hoe het hier gaat, wees gerust: alles gaat goed!!
We hebben heel veel gezien en gedaan de afgelopen week, te veel om nu allemaal te vertellen. We hebben vanmiddag Zuid Afrika verlaten en zijn nu in Swaziland. Hier hadden we al helemaal geen pc en internet verwacht en nu is het ook nog gratis (al weten we nu waarom, het is baie langzaam). Vanmorgen om kwart over 7 zijn we vertrokken naar het Hluhluwe NP waar we in een jeep met een gids 3 uur de tijd hadden om de dieren te spotten. We hebben o.a. neushoorns, kameelpaarden (giraffen), zebra's, buffels, wildebeest, aapies, knobbelvarkens en heel veel soorten bokken gezien!!
Even een korte samenvatting (over 20 minuten gaan we eten) van wat we gedaan en gezien hebben:

05/10/2010 Franschhoek & Stellenbosch
In Franschhoek hebben we het monument en museum van Hugenoten bezocht en een wijnboerderij bezocht waar we na een proeverij ook gelunched hebben.

06/10/2010 Cango Caves, struisvogelfarm & Oudtshoorn
We hebben de grotten bezocht en kregen hier een rondleiding door de verschillende 'kamers' door een gids. Hij ging in de grotten nog een paar keer voor ons zingen. Na de grotten gingen we naar een struisvogelfarm om struisvogels te zien, aaien, voeren en je mocht er op rijden. Het ging nogal hard met de beesten en we zijn er ook niet op geweest.

07/10/2010 George, Knysna en Plettenberg bay
In George hebben we een mooie treinrit gemaakt door de bergen in een mini treintje. In Knysna zijn we gestopt voor een lunch en hier kregen we de tijd even rond te stappen. Er reden net een paar geldwagens en deze werden streng bewaakt door een paar mannen met grote geweren, dat ging wel even anders dan bij ons. Van Knysna op naar Plettenberg Bay waar we met een bootje vanaf het strand de zee op gingen om walvissen te spotten!! Na een paar minuten zagen we al een heleboel dolfijnen die vrolijk langs de boot kwamen zwemmen. Verder de zee op zagen we een walvis met een kalf, wat een giga beesten!! Zelfs het kalf was ontzettend groot! We hadden het geluk om later nog een ander soort walvis (kalf) te spotten, de moeder moest in de buurt zijn maar we hebben deze niet gezien. Wel kwamen er weer baie veel dolfijnen bij de boot. En een vrolijke zeehond die graag gefotografeerd wilde worden, hij kwam steeds boven het water uit springen. Na deze geweldige dag sliepen we in luxe lodges van het NH hotel in Plettenberg Bay.

08/10/2010 Port Elizabeth
Om 6:15 uur werden we gewekt om een Township te bezoeken. We gingen met een gids, Agnes, die ook in de community woont, een wandeling maken. In dit Township wonen 7000 mensen waarvan de helft werk heeft. Ze vertelde vanalles over het Township en de mensen. Voor al deze mensen zijn er slechts 5 plekken waar men water kan halen, ze vertelde dat dit veel is, 5 jaar terug was er voor de 7000 mensen maar 1 plekje om water te halen. De toiletten zijn gaten in de grond die ze na een periode dichtgooien. Opvallend was dat er een Bed&Breakfast in het dorpje is gebouwd (dit project wordt gesponsord door het bedrijf dat de walvisvaarten doet). Voor 150 ZAR (ong. 15e) kun je hier overnachten, dineren en ontbijten. Via de supermarket (3x3 meter ofzo) kwamen we bij een schooltje, het was half 9 en de kinderen kregen net een bordje pap. Er waren 5 klasjes en de kinderen vonden het erg leuk om met ons op de foto te gaan. Ook was er een klein meisje de hele tijd aan het dansen. Buiten de school zaten een paar kindjes onder een boom, zij gingen niet naar school. De ouders moeten per maand 25 ZAR betalen, dan mogen de kinderen naar school. De mensen in het township waren allemaal erg aardig en wilden graag op de foto. Het is wel raar dat je dan zo weer het Township uitloopt, de bus en weer naar je hotel gaat, uit eten gaat en lekker vakantie viert.
's middags kwamen we in het Tsikkikama NP. Hier hebben we wat gedronken en samen met Marion hebben we hier een berg beklommen om het uitzicht te bewonderen. We hadden een uur de tijd om hier te wandelen. Na de trappen en een hangbrug wilden we wel verder, we hoorden van een ander stel dat je door kon klimmen tot een bankje en dat je dan heel mooi uitzicht had. Dus dat gingen we 'even' doen. Bijna hebben we het opgegeven omdat we geen tijd meer hadden maar zijn toch tot aan het bankje gekomen. Hier hebben we even gezeten en van het uitzicht genoten. Toen moesten we weer terug want we hadden nog maar een paar minuten (is natuurlijk nooit gelukt maar gelukkig heeft de bus op ons gewacht :P). De lunch hadden we die dag in een kerkje in het dorpje waar de broer van Hennie, onze gids, dominee is.

09/10/2010 Addo Elephant Park - Graaf Reinet
We hebben leeuwen gespot! En een kudde olifanten die onze auto passeerde, schildpadden, knobbelvarkens, aapies, vogels en onze auto stopte voor een overstekende beetle (deze zijn beschermd...).
's Middags na de lunch hebben we een cheetah geaaid bij Daniels Cheetah Breeding Project. Ook was hier een verrassing: leeuwenwelpjes knuffelen! Iedereen kon snel een paar foto' maken want we hadden nog maar een kwartier, hierna hadden Duke & Daisy er ook genoeg van.
In Graaf Reinett aangekomen kregen we toch een mooie kamer! We hadden een gigantische bruidskamer! Na een toost tijdens de zonsondergang bovenop een berg in de vallei der verlatenheid hebben we een braai gehad in het hotel. Ook kregen we hier als verrassing een witte hond, wat dit is leggen we later wel uit ;).

10/10/2010 Bloemfontein
Vandaag niet echt iets bijzonders gedaan, bijkomen van de eerdere dagen. 's ochtends met de eigenaar van het hotel (Buks) een wandeling door het dorp gemaakt. Verder de hele dag in de bus gezeten en om 4
uur in het hotel.

11/10/2010 Kwazulu Natal - Bergville
We zijn het Golden Gate NP doorgereden met de bus en hebben hier
bavianen, zebra's, bokken etc gezien. 's Middags hebben we een Zulu
woning bezocht. Het hele dorp liep uit om te kijken en we hadden wat
snoep voor de kinderen, oma deelde dit uit. In de hutjes stond een tv,
dit verwacht je ook niet. Hennie vertelde dat de mensen een tegoed kunnen kopen voor de stroom voor de tv, kookplaat etc. (net zoiets als je prepaid kaartje voor je mobiel).

Net voor het eten lukte het niet om het verhaaltje te plaatsen. Gelukkig had ik een kopie van het grootste gedeelte. De rest vertellen we later nog wel! We hebben net gegeten en gaan nu naar onze lodge, douchen en naar bed. Morgen om 6 uur worden we gewekt, op naar het Krugerpark!!!

Kuuus Hugo & Leonie

• 16 Oktober 2010 - 18:13

Nelly:

Wat een geweldige belevenis is dit voor jullie (geweest). Fantastisch!
    Ik heb van je verhalen genoten!