Van Reykjavik via de Golden Circle naar de kust - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu Van Reykjavik via de Golden Circle naar de kust - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu

Van Reykjavik via de Golden Circle naar de kust

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Hugo & Leonie

03 April 2014 | IJsland, Reykjavik

3 april 2014

Eergisteren zijn we na een vlucht van iets minder dan 3 uur geland in Keflavik. Al vrij snel waren we het vliegveld uit en kwam de autoverhuurder ons ophalen. Een kwartiertje later stonden we buiten bij de auto die we door IJsland zullen rijden, een Ford Kuga Titanium met winterbanden en 4WD. We kregen een gratis update naar een automaat (lekker makkelijk) en de auto ruikt nog lekker nieuw en is voorzien van alle gemakken voor een relaxte roadtrip; cruise control, automatische ruitenwissers, stoelverwarming en vele opbergvakjes (zonnebril, iPod, drinkflesjes). Starten met een druk op de knop en daar gaan we!

Een uurtje later komen we aan in Reykjavik en hebben we onze B&B in het centrum snel gevonden. We gaan direct op pad en maken een wandeling langs de haven, via een kunstwerk van een vikingschip, naar het stadscentrum tot aan de Hallgrimskerk. Vanuit de toren van de kerk moet je een mooi uitzicht hebben over Reykjavik. Maar helaas is dr kerk om onduidelijke redenen gesloten... Door de hele stad staan er standbeelden van belangrijke personen uit de geschiedenis. We duiken een gezellig bistrootje in en warmen op met een warme chocolademelk en eten hier ook een hapje. Na het eten wandelen we verder door het centrum, de winkels zijn inmiddels gesloten maar we zijn hier toch niet om te shoppen. Terug in de B&B zetten we een kopje thee, informeren we het thuisfront en bekijken we onze route voor de volgende dag in de woonkamer die we voor onszelf hebben. Het is nog winter, en laagseizoen, en er zijn dan weinig toeristen zegt ook onze gastvrouw Sunna. Die avond laten we het gordijn voor het dakraampje open, in de hoop dat we het Noorderlicht nog mogen zien... maar helaas, de voorspelling gaf een 4 van 10 en rond middernacht hebben we een wekker gezet, maar het Noorderlicht hebben we niet gezien. Nog 6 nachten en kansen te gaan, hopen dat we het nog mee mogen maken!

De volgende ochtend heeft Sunna het ontbijt voor ons klaargemaakt: vers brood, gekookte eieren, sapje, koffie, thee, fruit.. Met een goede bodem maken we nog een wandeling langs het parlementsgebouw, gemeentehuis, kerkhof, beeldhouwwerken, lutherse domkerk en zien we een wit, rond gebouw bij het water dat Leonie herkent, het is gebruikt is bij een opdracht van "Wie is de Mol?" 2012! Bij de supermarkt halen we drinken voor onderweg. Het valt ons op dat alles hier aardig prijzig is, fles cola 1 liter of water 1,5 liter ruim €2, zak chips €4-5 en ook een brood kost €4!

De parkeergarage, tegenover de B&B, was daarintegen een koopje. We hebben hier 17 uur geparkeerd en moesten 910 ISK betalen, zo'n €6,- betalen! Daar kun je in Enschede nog geen 3 uur voor parkeren ;-)

We laten Reykjavik en de voorsteden achter ons en rijden via Mosfellsbaer naar het ski resort Skalafall. We zien steeds meer bergen en sneeuw langs de weg. We verlaten de hoofdweg (1) en een tijdje later ook deze weg. De grotere wegen zijn gelukkig goed begaanbaar en sneeuwvrij. De laatste weg, zo'n 3 km, naar het ski resort is niet sneeuwvrij en we zijn blij met onze auto! Aangekomen bij andere auto's de auto hier naast gezet, onze skibroeken aangetrokken, snowboots aan, muts op, handschoenen aan en zonnebrillen op. We zijn er klaar voor, we gaan hondensleeen!! We banjeren door een pak sneeuw, af en toe zak je 30-40 cm weg, naar de kleinste hut waar 46 sledehonden op ons liggen te wachten. De teams liggen in rijen te wachten tot ze mogen rennen of uit te rusten van een eerdere tocht die dag. We zijn ruim een half uur te vroeg en kunnen uitgebreid met ze te knuffelen. 40 van de 46 hebben een knuffel gehad, de andere 6 hadden er geen zin in en lieten dat ook weten! Die hebben we maar lekker laten liggen. Sommigen schooierden lekker om extra aandacht en knuffels, anderen vonden alles best. Zes Groenlandse sledehonden werden voor onze slede gespannen en dolenthousiast blaffend en springend staan ze te popelen om te mogen vertrekken. Wij zitten op de slee en de musher, Erik (Nederlandse jongen) staat achterop en geeft de honden commando's. Dolenthousiast gaande honden van start maar na enkele tientallen meters beginnen ze allemaal te piesen en poepen. Dat is normaal verteld Erik en doen ze uit hun enthousiasme. Na een paar minuten is iedereen overal vanaf en sleeën we door het besneeuwde gebied. De honden vinden het geweldig en Erik verteld alles wat we willen weten over de honden, de rassen, namen, leeftijden, sleeën en IJsland. Na ongeveer een half uur stoppen we even om met de honden te knuffelen en ondertussen vreten ze sneeuw om af te koelen zodat ze niet oververhit raken. De honden zijn dol op de kou, hoe kouder en meer sneeuw, hoe beter. Ze kunnen tot temperaturen van -40 en het volhouden om hele dagen door te rennen (250 km per dag!) en ze weten altijd de weg naar huis (handig met al die sneeuw). Aan het einde van de tocht bedanken we alle honden door ze een aai te geven. De amazing tour was een geweldige leuke ervaring om mee te maken, door de besneeuwde gebieden over bergen met prachtige uitzichten! Dit kunnen we vast van onze "Ice bucketlist" afstrepen!

Onze reis gaat verder naar de "Golden Circle" we rijden naar Pingvellir en bezoeken het nationale park. In het park zijn kloven en scheuren te bezichtigen welke de Mid-Atlantische breuk tonen. Het is de geologische grens tussen het Noord-Amerikaanse en het Europese continent. De lava in het park is afkomstig van de schildvulkaan Sjaldbreidur. Helaas is het weer alles behalve helder en lopen we hier in de stromende regen. We rijden door het Nationale Park naar Laugarvatn. Bij dit meer en de thermale bronnen overnachten wij hier in een gerenoveerd internaat uit 1928. Het is nu een hostel met oude meubels en foto's van het internaat, een bibliotheek met (school)boeken maar ook een bar, bistro en tv kamer. We komen aan het einde van de middag aan en na een (4 uur) cup a soup gaan we niet naar de Spa maar naar het lokale buiten(!)zwembad. Het water is wat warmer dan wij gewend zijn maar na een stuk of 20 baantjes verkassen we naar de hot tub waarvan het water 38-40 graden celcius is. Heerlijk warm! We eten lekker in de bisto, Hugo verse vis uit het meer en Leonie een vegetarische lasagne. We schaken die avond nog even en zoeken na een douche ons bedje op. Het gordijn laten we open, opnieuw in de hoop het Noorderlicht te zien. De jongens die in het hostel werken beloven ons s nachts wakker te maken als het te zien is, maar het is erg bewolkt. Het gebeurd wel vaker dat iedereen dan s nachts in pyjama voor de school staat te kijken naar het Noorderlicht. Helaas was er voor ons geen middernachts-pyjama-uitje. Vanmorgen werden we gewekt door een zonnetje en prachtig helder weer (nu wel!). We ontbijten met vers gebakke brood, kaas, ei, yoghurt met muesli en vertrekken naar Geysir. Het is vrij rustig als we hier aankomen en zien Strokkur een aantal keer een waterstraal van 10-20 m spuiten. Geysir is nauwelijks nog actief, een tot twee keer per dag spuit hij enkele meters hoog. Terug bij Strokkur is het inmiddels een heel strik drukker en zien we toeriste bussen aankomen. We gaan gauw verder naar Gullfoss en hopen zo de drukte voor te blijven. Bij Gullfoss staat al een busmaar de drukte valt hier mee, de waterval is gigantisch en je kunt zowel boven als beneden het uitzicht bekijken. We wandelen langs alle paden en bekijken vanuit verschillende punten de grote waterval, die in twee trappen omlaag komt. Het zonnetje komt tevoorschijn maar helaas zien we niet de regenboog (door de nevel) die de waterval de bijnaam "gouden waterval" geeft.

We rijden naar het zuiden richting Selfoss. Vlak voor Selfoss stoppen we bij een krater Kerio, welke gevuld is met water. Het water in de vulkaan is bevroren en van bovenaf heb je hier een mooi zicht op. In Selfoss lunchen we waarna we, via Hella, verder rijden naar Vik, het is nog 2-2,5 uur rijden hierheen. In Hvolsvollur stoppen we voor een chocolademelk en om even de benen te strekken. We rijden tussen de oceaan en steile berghellingen met mooie zichten op de gletsjers Eyjafjallajokul en Myrdalsjokkul. Onder deze gletsjers liggen de vulkanen die in 2010 en 2011 nog actief waren. We zien nog enkel watervallen (o.a. Seljalandsfoss en Skogarfoss) die we over een paar dagen zullen bezoeken. Het waait onderweg behoorlijk en ook regent het steeds harder. De zon schijnt nog wel en we zien onderweg een aantal mooie regenbogen, een zelfs helemaal. Ze geloven hier in IJsland in elfjes en trollen, zouden inwoners dan ook in de schat geloven? Na een steile weg omhoog en wat haarspeldbochten komen we aan in Vik. Een klein dorpje met een kerkje bovenop een berg, zwarte stranden en rotsformaties in de zee (men gelooft dat dit door daglicht versteende trollen zijn). We halen een paar boodschappen, tanken de auto vol (waaien bijna weg) en rijden door naar het hotel net buiten Vik, vernoemd naar de vulkaan Katla. De aanlokkelijke hot tub vervangen we door een douche want het stortregent de hele avond. Vannacht hoeven we onze wekker niet te zetten want de kans om het noorderlicht te zien is vrijwel nihil. Na een lange dag (250 km) waar we veel gezien hebben gaan we nu lekker slapen.

Op naar de volgende dagen in IJsland!

• 04 April 2014 - 06:41

Trijntje:

Hoi ijsbeertjes. .. indrukwekkend verhaal. Leuk om dit te lezen..
    Geniet ervan en duim dat het Noorderlicht zich laat zien.
    Wij zijn inmiddels weer terug. ..
    Knuffies xxxx

• 04 April 2014 - 10:18

Jan & Tonia:

Ha lieve kinderen. Super te lezen hoe het jullie vergaat. Geniet nog lekker verder. Wij reizen met jullie mee XXX