Ayubowan! - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu Ayubowan! - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Hugo & Leonie - WaarBenJij.nu

Ayubowan!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Hugo & Leonie

23 Oktober 2014 | Sri Lanka, Sigiriya

Zaterdagmiddag om een uur of 4 vertrekken we naar Jan en Tonia. We laden de koffers in en rijden naar Düsseldorf. Om 21.20 zouden we vliegen, dit werd uiteindelijk een half uurtje later. Toch landen we een uur eerder dan gepland. Na 8.000 km vliegen landen we in Colombo, Sri Lanka. Een vriendelijke meneer wacht "Mr. Jan Nijhuis & party" op. We worden ontvangen met lekker geurende bloemenslingers en "Ayubowan". Het betekent, ze zeggen het voordurend bijv. bij een begroeting en betekent "heb een lang leven". Buiten wacht onze chauffeur en gids voor de komende twee weken ons op Sampath. We rijden door Colombo naar Negombo naar het eerst hotel waar we 3 nachten zullen blijven. Het verkeer is een chaos, de rijden (sjeesen) auto's, vrachtwagentjes, brommers, tuktuks en dan fietsen en lopen er nog mensen plus liggen er honden op en langs de weg en nu en dan een koe die een ommetje maakt. Daarbij toetert iedereen om de haverklap en moeten we even wennen aan het links rijden. Gelukkig rijdt Sampath ons en tegen half 4 zijn we in het hotel. We kijken onze ogen uit bij alle Singaleese bruiloften die in het worden gehouden, kleurrijk, muziek, trommels, bloemen... We zien dagelijks meerdere koppeltjes. Het hotel heeft een grote tuin, heerlijk zwembad en je loopt zo het strand op. De zee is erg wild en het uitzicht niet super. Daarnaast spoelt er vanalles aan (ook schoenen, plastic...) en lopen er mensen die iets van je willen (geld). We zijn dus vooral in de tuin en zwembad en relaxen de eerste twee dagen hier. De derde dag kwam Sampath ons ophalen om een vismarkt te bezoeken. Honderden duizenden vissen worden gepekeld en liggen te drogen in de zon. Ze worden met de hand gedraaid. We lopen naar de zee waar de boten met vis liggen. Midden in de nacht gaan de bootjes de zee op om vis te vangen. Vroeg in de ochtend begint de markt en worden vissen uit netten gehaald en schoongemaakt. Kraaien eten de restjes op... Een stukje verder is de markt en wordt het verkocht. Grote vissen kun je tegen betaling laten schoonmaken. Naast vis zijn er garnalen, kreeften, krabben etc. Deze laatste laten ze leven, wanneer je ze doodmaakt blijft er niets over dan water van binnen. Ze koken ze trouwens niet levend, heb ik even nagevraagd ;-) Bij het verlaten van de vismarkt kun je kruiden, emmers en messen kopen. Daarnaast veel vers fruit en groenten, ananassen, papayas, jackfruit, avocado's, kokosnoten...

We rijden door naar "Welkom dorp" dakloze arme ouderen worden hier opgevangen. Het dorp is opgericht door een Nederlandse man Herman Steur. Donaties uit Nederland, geld van rondleidingen en verkoop van oa boekjes zorgen dat de kosten betaald worden. Daarnaast sponseren bedrijven de stichting, waaronder de "Woonplaats" uit Enschede. We worden ontvangen met iets te drinken en een video waarin Herman Steur over het dorp verteld. Hij is enige tijd geleden overleden aam een hartaanval. Tijdens de rondleiding zien we het dorp, de woningen, eetzaal, keuken, ziekenhuizen en uniek huis voor alle geloven hier. Het huis heeft een hoek voor de Hindoes, Moslims, Christenen en Boeddhisten (laatste is geen geloof maar filosofie). De mensen vinden het leuk, zwaaien en roepen Ayubowan. Er staat bij de ingang een grote herdenkings pilaar /steen met de namen van de mensen die de afgelopen 18 jaar zijn opgevangen en overleden in het dorp.

Op weg naar een eettentje bij de zee zien we een oude roestige kapotte trein. Naast al het terrorisme van de Tamil Tigers is er op 26 december 2004 een tsunami geweest die tienduizenden mensen het leven heeft gekost. In deze trein zaten 200 mensen die zijn overleden toen het water kwam. Sampath vertelde dat ze op dat moment niet wisten wat er gebeurde, het water kwam van boven dachten de mensen en dat dit het einde van de wereld was. Je kunt ook niets doen het water is zo hoog en met zoveel kracht...

S Middags hebben we een boottocht gemaakt op Dutch Canal. Dit is honderden laten geleden door de Hollanders aangelegd en 100 km lang. Het werd gebruikt om nootmuskaat, kaneel, peper etc naar de haven in Colombo te krijgen. We varen naar een mega groot meer en onderweg zien we veel dieren: varanen, papegaaitjes, bijeneters, kievits, waterhoentjes, diverse reigers, arenden, ijsvogels, aalscholvers, kraaien, parelhoenen, eenden, sternen.

De volgende dag zijn we van Negombo naar Anuradhapura gereden langs de zee, duizenden palmbomen, bananenbomen, velden etc. Onderweg hebben we een verse King coconut gedronken bij een van de stalletjes langs de weg (ze staan overal met fruit, groente en kokosnoten). In Puttalam hebben we in een lokaal restaurant gegeten. Glazen vitrines waren leeg (kogelgaten in het glas) er stonden een paar flessen water en een koelkast met dat drinken. We hebben hier een grote schaal kruidige rijst met ei gehad en er was apart een scherpe curry met pepertjes en seafood. De rijst smaakte prima en we hebben er met z'n 5en van gegeten en water gedronken. Jan had een flesje (alcoholvrij) Elephant Ginger Beer. We moesten 1000 Sri Lankeese Rupees betalen, dit is zo'n€6,-. Na de lunch reden we verder en zagen we veel beschadigde huisjes. Sampath vertelde dat hier veel terrorisme is geweest, huizen werden gebombardeerd en doorzeefd met kogels. Mensen zijn gevlucht en komen nu de oorlog voorbij is weer terug naar de regio. Hij liet ons een kerkhof zien waar een heel dorp gebombardeerd is en niemand het overleefde... Het was een foutje, de bom was voor de basis bedoeld....

Het hotel in Anuradhapura was prachtig! Het gebied van 50 ha grenst aan een meer waar wilde olifanten badderen, eten en drinken. Het hotel staat in een Aboretum en overal staan bijzondere bomen, struiken en planten. Er leven daarnaast vogels, apen en zien een heleboel gekko's :) We wandelen naar het meer en zien langs de waterkant een olifant! Hij is aan het eten en wandelt een beetje om een boom. Daarnaast zien we een grote hagedis, leguaan en allerlei vogeltjes. We zijn gebleven tot het donker was en er alleen de krekels en kikkers konden horen. S Avonds na het eten liepen we naar ons huisje en zagen we vuurvliegjes! Daarna lekker geslapen in ons hemelbed met het geluid van de krekels en kikkers (en nu en dan een luide knal. Blijkbaar is dit om de olifanten en apen op afstand te houden...).

Al vroeg werden we wakker, de airco stond toch een beetje koud (20). Het was net licht. We hebben onze spullen ingepakt want bleven hier maar een nachtje en zijn nog even naar het meer gewandeld. Eenmaal buiten op de veranda besloeg mijn camera lens direct. In het huisje was het maar 20 graden en buiten ruim 10 graden warmer en een heel stuk vochtiger. We zien geen olifanten maar het is toch een mooi plekje aan het meer. Na het ontbijt verlaten we het mooie hotel en gaan we naar het centrum van Anuradhapura. We bezoeken de Bodhi boom, een stekje van de echte Bodhi boom in India is hier duizenden jaren geleden geplant. De boom is eeg oud en wordt her en der ondersteund. Rondom de boom is een tempel gebouwd en het is een bedevaartsoord voor Boeddhisten. Een keer in hun leven willen ze de boom bezoeken en sparen jaren voor de lange reis. Sampath vertelt dat het Boeddhisme geen geloof maar een filosofie is. Ze geloven in karma, in goed en kwaad. Dat alles wat je doet een reactie/gevolg heeft. Ieder maakt zijn eigen beslissingen. Voor het terrein van de tempel moeten we onze schoenen uit doen. We beklimmen de trappen en mensen offeren bloemen en kleine Buddha beelden. Op de bloemen komen mega bijen af (ieeeeh). We lopen rond de boom en Sampath nam ons mee naar een offertafel waar we onze handen moesten vouwen en ogen sluiten. Een opaatje ging bidden en gaf ons een stip (as?) op ons voorhoofd. Ook kregen we allemaal om onze rechterpols een wit touwtje. Buddha zorgt nu voor ons en dat er geen nare dingen gebeuren. Je mag het touwtje niet zelf afdoen, ooit gaat deze vanzelf af. De zegening is dan afgelopen...

Overal staan Buddha beelden en zitten mensen te mediteren op de grond. Buiten halen we onze schoenen op en lopen we richting de Stoepa. Het is een eindje lopen maar onderweg staan ruïnes, heb je zicht op de nieuwe (gerenoveerde) stoepa, de oude stoepa en staan er borden met wijsheden van Buddha. Sampath vertaald ze voor ons. Zo staat er bijvoorbeeld dat je goed voor je naasten moet zorgen, ze zijn belangrijk voor je en al lang bij je (ook in eerdere levens). Positief zijn, gelukkig zijn met wat je hebt. Niet boos zijn of je zorgen maken, dat is zonde van je tijd, seconden tikken weg. En nog veel meer wijsheden :) Bij de stoepa laten we onze schoenen en Sampath achter en lopen we met de mensen (vol met bloemen) mee richting de stoepa. De stoepa is een gigantische witte koepel met een gouden top. In de top worden relikwieën van Buddha bewaard, tand, botten, haar... Je gaat nooit in de stoepa, binnen is er niks. Je loopt rondjes om de stoepa met de klok mee. Overal staan offertafels en je kunt bloemen offeren, kaarsen of wierook branden bij een van de vele Buddhas. Er zitten weer veel bijen en ook krekels en kevers. Apen klimmen over de muren en vreten zich lekker vol met geofferde bloemen...

Na een indrukwekkende dag verlaten we Anuradhapura en rijden we naar Sigiriya langs palmbomen, bananenbomen, rijstvelden, huisjes, winkeltjes langs de weg met fruit/groenten. Ons hotel is afgelegen en erg groen met soms uitzicht op de Lion Rock, die we morgen gaan beklimmen. Er zijn veel vogels, eekhoorns, heel veel vlinders, kikkers, krekels, pauwen en zagen ook mega grote vleermuizen in de schemering!!

• 26 Oktober 2014 - 17:24

Trijntje:

Wbow wat een verhaal Leonie....
    Erg indrukwekkend.
    Knuffel en veel plezier

• 26 Oktober 2014 - 18:37

Ilona:

Mooi mooi!! Lekker geniet van alles!
    1 week vol belevenissen en nog 2 weken te gaan!
    Ben best wel jaloers hihi..
    Veel plezier nog, vliegkus van ons xxx